Flexibel geloven, het combineren van elementen uit verschillende religies, is inmiddels gemeengoed geworden. Tot de jaren 60 was het Nederlandse landschap van godsdienst en zingeving strikt verzuild. Buiten die kaders treden was not done. Het nieuw verschenen Zenpioniers is een kennismaking met de eerste pioniers die buiten hun eigen zuil traden en voor de zenweg kozen… |
Als deze nieuwsbrief niet correct wordt weergegven,
klik hier |
|
|
Nieuw bij Asoka: Zenpioniers |
Studies en boeken over flexibel geloven (ook wel multiple religious belonging) waren nog niet geschreven toen de eerste gelovigen zich gingen verdiepen in andere religies. Deze religieuze pioniers waren gewoon nieuwsgierig, vaak gevoed door een zeker gemis, en gingen op onderzoek. Een dapper en vaak eenzaam avontuur, want de oude structuren bogen niet altijd mee. Als gevolg van deze aangewakkerde interesse werden in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw Aziatische monniken in het Westen uitgenodigd en westerse monniken bezochten Aziatische kloosters. De interreligieuze dialoog was een feit. De religieuze vrijheid ontwikkelde zich maatschappijbreed tot een levendig buurten bij andere religies met een op ieder individu toegesneden religie-op-maat tot gevolg. Tip: Lees hier een fragment uit Zenpioniers… |
|
|
Chris Smoorenburgh had als dominicaan steeds vaker moeite met de gangbare meditatietechnieken binnen deze orde. Hij zegt hierover: "De teksten die mij mediterend moesten inspireren, begonnen ongemerkt een belemmering te vormen om tot een eigen authentieke ervaring te komen. Ik zag wel de noodzaak van meditatie, maar wilde niet terug naar de manier waarop ik destijds geleerd had. Maar hoe dan wel?" Het antwoord hierop was de kennismaking met Zen. Zodoende werd Smoorenburgh een van de eerste der zenpioniers. |
|
|
‘Het was in de tijd dat zenbeoefening in de kerkelijke kringen nog niet zo bekend was. Ik deed het dus stiekem op m’n kamer alleen, zonder dat de anderen het wisten.’ |
Ton Lathouwers is één van de meest liberale zenleraren in het Nederlandse taalgebied. Hij bereisde onder andere Japan, Thailand, Birma en Indonesië. Daar legde hij zich toe op de studie van het Chinese zen (ch’an) onder leiding van ch’an-meester Teh Cheng. Deze verleende hem in 1987 transmissie als zenmeester. Bij die gelegenheid werd hem de naam Hui Yu toegekend, wat ‘vriend van wijsheid’ betekent. Eerder verschenen van zijn hand de volgende titels bij uitgeverij Asoka: Meer dan een mens kan doen, Kloppen waar geen poort is, De moed tot het onmogelijke & Zij is altijd soms… |
|
|
Gea de Vries is een sprekend voorbeeld van de nieuwste generatie zenpioniers. Ze is diep geworteld in het christendom én is bezig zich steeds meer te wortelen in het zenboeddhisme. Haar verlangen is om te leven vanuit de bestaansbron. Met behulp van twee tradities gaat ze daarin haar weg. |
|
|
‘Ego is nodig voor je zelfvertrouwen maar zit je in de weg als je naar verbondenheid zoekt. De zenweg kan je helpen daarin de juiste balans te vinden.’ |
|
|
Milinda Uitgevers Waarbekeplein 19 9506 Waarbeke België952912 CK Nieuwerkerk aan de |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|